Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych
uwarunkowaniach dla inwestycji "Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką
Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie".
Jak poinformowała rzeczniczka RDOŚ
w Olsztynie Justyna Januszewicz, w trakcie postępowania Regionalny Dyrektor
Ochrony Środowiska w Olsztynie przeprowadził analizę dokumentacji, w tym
raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i rozwiązań technicznych
zaproponowanych przez inwestora pod kątem środowiskowych uwarunkowań.
Na podstawie tej analizy stwierdzono, że proponowany do realizacji wariant
Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a
ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i
pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań
- wyjaśniła Januszewicz.
Jego przebieg, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w
lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze
względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu
widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku pochodzącego z prac, jakie
należy przeprowadzić, by pogłębić istniejący tor wodny. To z kolei zmniejsza
zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny
- podała RDOŚ w Olsztynie.
W decyzji określono kilkadziesiąt
warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji
inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości
przyrodniczych.